пʼятниця, 12 березня 2021 р.





 

Консультації для батьків на тему: Дітей навчаємо – математику вивчаємо»

Консультації  для батьків на тему:

 Дітей навчаємо – математику вивчаємо»

Вашій дитині виповнилось три роки. Це означає, що період раннього дитинства для вашої дитини завершився і розпочинається новий – дошкільний. Дитина все частіше запитує: «чому так…?», «розкажи, як..?», «що буде, якщо..?», «навіщо..?»; та стверджує : « я можу..», «я хочу…», « я сам…», «я допоможу».

         Діти придивляються до предметів, які їх оточують, та бачать, як  вони відрізняються між собою: формою, розміром, розміщенням в просторі, кольором та ін. ознаками, що викликає в дитини захоплення.

Отже, дитина хоче вчитись і дізнаватись щось нове. Така поведінка свідчить про те, що дитина  відокремлює себе від дорослого та самостверджується в житті, намагається якнайбільше розширити та збагатити свої знання. Завдання дорослого – допомогти, підтримати, навчити. Навчання має бути систематичним і послідовним, з врахуванням індивідуальних особливостей дитини.

Якщо дитина швидко і легко справляється із поставленим перед нею завданням, можна пропонувати її більш складніше, якщо у неї виникають труднощі, то потрібно затриматися на більш простих. Ні в якому разі не можна дорікати дитині, що вона  не вміє, навіть тоді, коли це з легкістю роблять її ровесники.

Шановні батьки, ваше завдання не тільки дати дитині певні знання та навички, а й сформувати вміння відстоювати своє рішення, вселити впевненість у собі. Також потрібно навчити дитину сприймати критику без образи та висовувати нові ідеї. 

Займаючись з дитиною, не забувайте, що дитині важко  тривалий час займатись однією справою і вона легко відволікається, переходячи від одного заняття до іншого. Дитина може зосередити увагу лише на маленькій кількості предметів. Коли дитина бачить нові і яскраві предмети у неї легко з'являється інтерес, але він також легко і швидко може зникнути. Тому, якщо ви хочете організувати математичні ігри-заняття, пам'ятайте такі правила:

1. Не варто давати дитині для постійного користування іграшки, з якими ви плануєте проводити ігри, щоб у дитини не пропав інтерес до них.

2. Під час математичної гри дитину не повинні відволікати сторонні предмети. Все зайве потрібно прибрати з поля зору .

3. Математична гра може бути короткою (5 хвилин цілком достатньо) і дуже простою. Але завжди добивайтеся того, щоб дитина довела розпочату справу до кінця. Після цього можна змінити гру на нову. Ви відразу помітите, що увага дитини знову оживе.

 

Для розвитку математичного мислення бажано, щоб батьки мали такий матеріал:

-       дрібні предмети та іграшки 

-       картонні карточки, на які будуть розкладати ці предмети

-       різні за розміром силуети птахів, тварин, комах, овочів, фруктів 

-       геометричні фігури, різні за величиною і кольором

-       інші матеріали за вашим вибором

         Математичний матеріал зберігається окремо від решти іграшок, якими грається дитина кожного дня і дається тільки з метою навчання, підбирається батьками згідно теми заняття-гри.

Організовуючи математичні ігри дорослий приділяє увагу тому, щоб дитина правильно називала терміни: «більше» «менше», «порівну», «стільки, скільки»,«число», «довжина», «ширина» «цифра», «величина»  «фігура» та ін..

Перед тим, як вчити дитину рахувати та впізнавати цифри, слід засвоїти з дитиною поняття про сукупність предметів – множину, навчити її виділяти в навколишньому «багато предметів» і «один», тому, що це є фундаментом всіх подальших знань. Далі діти вчаться порівнювати дві множини між собою способом накладання і прикладання. Наприклад : накрийте стіл, на кожну серветку поставте тарілку, добавте ще одну тарілку і запитайте «Чого більше? А чого менше? Що потрібно зробити, щоб було порівну?» Не підказуйте передчасно, дочекайтесь, щоб дитина дала відповідь сама. Завдання можуть бути різними і з різними предметами, виконуючи які діти розуміють запитання «скільки?», «скільки стало?», «скільки було?», «скільки залишилось?», «яких іграшок менше, яких більше?», «чому?». Такі вправи сприяють розвитку логічного мислення, кількісної та порядкової лічби, вмінню складати множини з окремих предметів, встановлювати рівність та нерівність. Також на допомогу батькам прийдуть художні твори: вірші, лічилки, загадки, скоромовки математичного змісту.

Обстежуючи разом з дитиною різні предмети за формою батьки розширюють знання дітей  про геометричні  фігури. Наприклад:

-       хто більше знайде предметів круглої форми я, ти чи тато?

-       на яку фігуру схоже колесо, стіл, стіна, тарілка, вікно та ін..?

-       якої форми цей дорожній знак?

-       ігри : «Знайди таку ж фігуру», «Добери колеса до машин», «Склади малюнок», «Зроби таке саме»

-       викладання візерунків з різного виду мозаїки

-       ігри з будівельним матеріалом і конструктором ЛЕГО 

-       «доміно»

-       вирішувати логічні завдання, наприклад:

*скільки ніг в Колобка?

*скільки крил у зайця?

*скільки олівців у порожній коробці?

Для того, щоб навчити орієнтуватись дитину в просторі потрібно  вправлятись з нею багато разів. Наприклад:

-       Зроби один крок вперед, назад, вліво, вправо

-       Візьми в праву руку іграшку, в ліву руку книжку

-       Стань так, щоб ведмедик був позаду, попереду

-       Що розміщено зверху, що знизу?

-       За вказівкою дорослого дитина розставляє іграшки зліва на право або справа на ліво, ставить їх вгорі чи знизу

-       Для навчання можна використати окремі малюнки або ілюстрації з книг

Закріпити знання про математичні поняття можна на прогулянці.

Наприклад:

-       Визначаємо колір автомобілів на стоянці, порівнюємо вантажні та легкові авто за розміром, звертаємо увагу на форму деталей

-       Звертайте увагу на цифри на будинках та повторяйте їх кілька разів

-       Збирайте природній матеріал (шишки, каштани, жолуді, листочки,  і перераховуйте їх

-       Звертайте увагу на висоту будівель, трави, кущів, дерев

-       Рахуйте сходинки, двері, вікна, столи, полички та ін..

-       Малюйте крейдою на асфальті та паличкою на піску (цифри, геометричні фігури)

-       Викладіть намисто з камінчиків та порівняйте, чиє намисто довше

-       Провести конкурс на знаходження найбільшого і найменшого каштана, горішка, камінчика, листочка

-       Викласти  геометричну фігуру з листочків чи опалих гілочок 

-       Провести ігри: «скільки кроків до дерева?» «чого більше? (червоних чи жовтих листочків)», «який листочок більший?»

-       Знайди найвище, найширше, найтонше дерево

-       Хто живе на дереві, а хто під ним

-       В який бік нахиляються гілки коли дме вітер 

 

         Коли ми звертаємо увагу дітей на різноманітність предметів навколишнього світу, шукаємо серед них схоже та відмінне, тоді ми навчаємо дітей порівнянню. Наприклад: метелик літає, орел літає... Отже: здатність літати – ознака, відносно якої метелик і орел схожі і за цією ознакою вони відрізняються від носорога, який літати не може.

         Якщо будь-які предмети схожі за якоюсь ознакою, то їх можна об’єднати в групу, клас. Наприклад: сніг – білий, чистий аркуш паперу – білий, цукор – білий. Ми можемо об’єднати ці речі в клас білих предметів, всім елементам якого властива спільна ознака – бути білим.

Використовуючи такі логічні прийоми,як порівняння, аналіз, синтез, абстрагування та узагальнення. ми формуємо в дітей одну з основних форм абстрактного мислення — поняття.

Кожне логіко - математичне поняття і уміння формується поступово, поетапно на основі виконання математичних і логічних операцій, які виконує  ваша дитина. Батькам слід дотримуватись доступності, послідовності та системності у навчанні. 

Для деяких дітей корисно проводити навчальні ігри-заняття під класичну музику, оскільки така музика може активізувати емоційно, інтелектуально й фізично. Дослідження показують, що діти, які навчаються грі на музичних інструментах, танцям чи образотворчому мистецтву, зміцнюють свої розумові здібності і в напрямі математичного мислення. 

Підтримка батьків, доброзичливість, радісна атмосфера, фантазія завжди  будуть корисними для розвитку дитини. Саме в ігровій формі дитина вчиться радіти своїм успіхам та успіхам інших людей, стійко переносити свої невдачі та шукати інші шляхи вирішення завдань.

Кожну гру можна грати як з однією дитиною, так і з декількома. Ще краще на нетривалий час відкласти свої справи та пограти всією сім'єю. Радість, яку ви зробите дитині, стане і вашою радістю, а проведений разом час  зробить  ваше життя цікавішим, веселішим і добрішим. 

 

 

«Розвиваємо логіку дітей вдома» Консультація для батьків


«Розвиваємо логіку дітей вдома»

Консультація для батьків

Велику роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки. Звичайно, вихователь під час занять, індивідуальної роботи, спостережень, екскурсій, дидактичних т сюжетно-рольових ігор формує у дитини елементарні логіко-математичні знання, уявлення вміння та навички, однак спонукати дитину до пізнання - це завдання найближчих їй людей а до того ж чудова можливість поспілкуватися зі своїм малям.

Навчання дошкільника математики - це передусім не накопичення у нього математична знань та елементарних уявлень про число, множину, геометричні фігури, лічбу, класифікація вимірювання, орієнтування у просторі і часі, а формування логіко-математичної компетентності - тобто вміння застосовувати ці знання у повсякденному житті. Процес цей має бути неперервним, цілісним і наскрізним, тобто здійснюватися не лише на відповідних заняттях чи під час перебування дитини у дошкільному закладі, а повсякчас: вдома, на прогулянці, на відпочинку. Адже «математика» оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий малюку, зацікавлюючи його та підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої науки.

Ось декілька порад батькам про те, як можна розвивати логіко-математичне мислення дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.

«Математичні» поради на щодень
На прогулянці

• На прогулянці не звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння»: нагадайте своєму маляті, що ви у горах чи у будинку чули як луна «повторює» останні слова, і запропонуйте йому на певний час стати такою луною. Наприклад : «Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі (тричі...) «чотири», «чотири»... Така гра не лише допоможе дитині запам'ятати числа, а й сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.

У кімнаті

• Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казку, оповідання, віршик, перед ті як задовольнити її прохання запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером (від 1 10).

• Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуй дитині взяти участь у процес підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, можна розкласти перед нею пластмас горщики різні за розміром і дати завдання скласти їх один на один за принципом мотрійки. Можна також пропонувати викладати з них аераційні ряди, групуючи за певними ознаками Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває у нього мисленнєві операції аналізу та серіації.

• Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір. Наприклад, запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути, обладнає дизайн приміщення, згрупує предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю (масою, формою, кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти), виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, не забувайте хвалити його старанність.

На кухні

• Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад, запитайте, скільки в кошику для приготування борщу моркви, буряка, картоплі, цибулі.

• Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони за формою та розміром і запропонуйте розкласти їх за однією або двома ознаками. Це завдання розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику т; сенсорику.

• Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною морквою відміряти крупу. Наприклад, попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить, скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання.

В природі

• Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками «курячого бога». Це камінчики з діркою, які, за словами людей, приносять щастя

тому, хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за розміром, кольором, нанизані на нитку.

• Можна полічити, хто знайшов більше камінчиків, порівняти, чиє намисто найдовше шляхом накладання одне на одне.

• Цікаво буде оголосити конкурс на знаходження найменшого чи найбільшого камінчика.

• Камінчики, які мають незвичну форму, можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.

• 3 шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь геометричну фігуру або інше зображення, порівняти, яких матеріалів використано більше.

• Під час спостережень За деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева (точний окомір), листочки на дереві, пташок, які прилетіли чи відлетіли. Для розвитку орієнтування просторі запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме вітер, - вправо чи вліво; х живе на дереві, а хто під ним.

• Для розвитку вміння порівнювати за величиною пропонуйте такі завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше дерево; виміряти мотузкою товщину клена та прикласти до умовної мірки; викласти з листочків велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до найвищого дерева.

Ігри на упізнавання

• Запропонуйте дитині пошукати навколо себе предмети, що мають форму яких-небудь геометричних фігур, - їх навколо величезна кількість.

• Запропонуйте малюкові назвати геометричні фігури, які використовував художник для малюнків.

• Запропонуйте дитині на дотик дістати з мішечка предмет певної форми.

• Покажіть дитині декілька геометричних фігур. Попросіть її заплющити очі й заховайте одну з них. Запитайте, що саме заховане.

Мозаїка

Ця гра допоможе вашій дитині краще орієнтуватися в геометричних фігурах і навчитися і називати. Грати в неї необхідно разом із дитиною, ніби допомагаючи їй. Для гри потрібно намалювати на аркуші паперу який-небудь візерунок або картинку, що складається з геометричних фігур і розфарбувати фігурки нарізані з кольорового паперу фігурки, які підходять за розміром, кольором і формою до фігур, на малюнку. Дитині необхідні називати яка фігурка їй потрібна і якого кольору, а ви знаходитимете і подаватимете їй ці фігурки. Потім доречно помінятися з дитиною, щоб ви називали їй фігурки з малюнка, а вона їх шука серед вирізаних.

Така гра дуже швидко навчить дитину правильно називати фігури, а крім того, допомагатиме їй розвивати мовлення.

Малюнки з фігур

Наступний етап гри складніший для дитини. Проте саме ця гра сприятиме розвитку навичок креслення малюнка і його аналізу.

Запропонуйте дитині самій, олівцем чи фломастерами, намалювати, використовуючи тільки геометричні фігури, різна картинки. Почати краще з будиночків, казкових веж і машинок. А далі надайте дитині можливість обирати самій.

Як бачите, розвивати логіко-математичне мислення вашого малюка -цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формуванню не лиі відповідних математичних вмінь, але й загальної життєвої компетентності дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з інших галузей.

Малюк спостерігає, запам'ятовує, осмислює все, що його оточує, і вчиться думати і мисли логічно. Допоможи йому б цьому!

Коли твій карапуз тільки народжується, в нього від природи вже закладений величезний потенціал, розкривати який можна лише в процесі постійного саморозвитку. Ти напевно чула про те, що в ранньому віці дитина сприймає і запам'ятовує інформацію дуже швидко.

Крім того, дані знання стають прекрасної опорною базою на все життя. Логіка для дітей не просто знання букв, цифр, навколишнього світу, а основа раціонального мислення і базис

хорошого інтелекту. Логічне мислення необхідно, щоб правильно викладати свої думки, міркувати, об'єктивно оцінювати події та дії.

Ігри, що розвивають логіку школярів, досить різноманітні. Існує величезна безліч настільних ігор: доміно, морський бій, шашки, шахи, монополія, навіть хрестики-нулики. Ал як же розвивати логіку у найменших і чи потрібно це робити? Звісно так!

Від року до трьох

Від року до трьох років варіанти логічних ігор значно розширюються. Можна грати в різь лото: овочі, фрукти, тваринні, меблі, пори року, транспорт та інші. За допомогою лото дитина вчиться узагальнювати предмети за формою, кольором, класифікувати їх, знаходити загальні ознаки й відмінності.

Використовуй у розвитку логіки також "говорять будиночки", усередині яких картинки овочів, фруктів, тварин і їхні голоси. "Ті, що говорять будиночки" розвивають мова ї поповнюють словниковий запас карапуза. Грай з маленьким в сортери, рамки-вкладиші, мозаїку, конструктори, пазли, логічні іграшки, які навчають відокремлювати частину від цілого.

А ігри в геометрію сприяють розвитку уваги у дитини, вчать вибудовувати логічні ланцюжки,

Накресли на папері нескладні геометричні фігури - коло, трикутник, квадрат, після чого намалюй предмети, які схожі на ці фігури, наприклад, сонечко, подушку, ялинку. Завдання твого малюка - співвіднести предмет з геометричною фігурою. У таку гру можна грати не тільки вдома, але й на вулиці.

Коли вирушаєте разом на прогулянку, не забудьте захопити з собою картки, де будуть зображені всілякі геометричні фігури. Показовий їх малюкові і пропонуй йому знайти такі я фігурки, тільки у дворі. Припустимо, в якості кулі виступить м'яч, а в якості квадрата - пісочниця.

Чи знаєш ти, що навіть у такому ранньому віці можна загадувати загадки?

Звичайно ж, вони будуть найпростішими і будуватися у формі запитань: "Хто говорить мяу- мяу?", "Хто гавкає у дворі?", "Що за місце, де спить маленький?" Однак прості загадки-питаня чудово розвивають логіку дитини.

Від трьох

Для розвитку логіки в три рочки всі ігри, в які вже грали, ускладнюй завданнями і проси більше міркувати. Наприклад, чому екран телевізора і подушка схожі один на одного? Чим вони відрізняються і що у них спільного?

У цьому віці малюка захоплюють рольові ігри. Тому грай з ним в "Професії", вчи співвідносити професію людини з інструментами. Покладемо, для кухаря потрібні каструля фартух, ковпак, поварешка, а для доктора - халат, таблетки, уколи, мікстура і т. Д. Обов'язкові задавай навідні запитання: для чого, навіщо, чому саме це необхідно? .

Разом з моторикою можна розвивати і логіку, нанизуючи на шнурок намиста або різнокольорові макарони, які ти можеш зробити сама. Завдання в тому, що нанизувати слід певному порядку. Спершу починай з двох видів, червона намистинка, потім синя, знову червона і синя. Після того як дитина впорався із завданням, гру можна ускладнити і використовувати не два, а вже три кольори.

На прогулянці згадайте гру "Продовж за мною". Скажи початок пропозиції, а крихітка нехай продовжує. Наприклад: "Кішка бігає, а горобець....", "Дощик травичку мочить, а сонеч ...", "Дерево високе, а трава...". Фантазуй і вигадуй нові пропозиції, головне, щоб малюку було цікаво.

Ще однією цікавою грою на прогулянці стане "Продовж слово". У цьому випадку ти говориш дитині початок слова, а він повинен продовжити. Наприклад: "Кіш ...", "Соба ...", "Д ...", "Дере..." Слів може бути стільки, скільки знає твій карапуз. Грайте в такі ігри як можна частіше, щоб маленький вчився думати, паралельно вивчаючи світ, який його оточує.

Діткам постарше пропонують більш складні ігри:

"Знайди зайве" Слід знайти зайвий предмет, який відрізняється від інших за кольором або формі.

"Асоціації" Різні за змістом картинки, до яких підбираються відповідні пари. Наприклад, / вилки - тарілка і чашка, до замку - ключик, до ліжечка - поду­шка або ковдру.

Розвивати логіку важливо у дітлахів будь-якого віку, причому не варто зупинятися на досягнутому. Якщо малюк легко справляється із завданнями свого віку, то запропонуй йом) завдання більш високого рівня. І якщо ти хочеш, щоб дитина чітко викладав свої думки і буї на "ти" з математикою в школі, постався до розвитку дитячої логіки з усією відповідальність

Рухома логіка

Розвивати логіку можна не тільки настільними іграми, але і рухливими. Наприклад, ігри: м'ячем. Кидаючи один одному м'яч, необхідно називати їстівне і неїстівне (домашні і дикі тварини, птахи, риби), їстівне слід ловити, а неїстівне - відбивати. Ще пограй з м'ячем у "Попадалкі". Перед малюком стоять два кошики синього і зеленого кольору. Він повинен потрапити м'ячем в одну з кошиків. Але перед кидком карапузові дається завдання, припустимо: "Влуч у кошик кольору трави!" Дитина повинна вибрати зелену кошик і кинуті в неї м'яч.

Що я бачу?

Постійно, де б ти не перебувала зі своїм малюком (на вулиці, в торговому центрі, будинки, зоопарку, магазині), звертай його увагу на кількість деяких елементів, на колір, форму і розташування.

Для нашої собачки ми поставимо три тарілки, у нього є чотири лапки, два вушка, один хвостик і один ніс. Це познайомить дитину з математикою ще в ранньому віці і навчить буть спостережливим.